Bienvenue dans le catalogue en ligne du centre de documentation conjoint de Smart et de Culture & Démocratie.
Le catalogue répertorie plus de 3000 ressources liées aux champs d’actions thématiques des deux organisations partenaires, parmi lesquels : sociologie de l’art et de la culture, politiques culturelles, mouvement coopératif, entrepreneuriat solidaire, économie sociale.
Une partie des ressources dite « vive » est directement accessible dans le centre de documentation, une autre partie est archivée.
Ce fonds documentaire multilingue regroupe des ouvrages scientifiques, des essais, des guides pratiques, des thèses, des revues, des dossiers, des publications sur supports numériques, ….
Toutes les ressources disponibles dans le centre de documentation sont en consultation libre sur place. L’emprunt n’est pas consenti. Photocopieuse disponible sur place pour la reproduction d’extraits.
A partir de cette page vous pouvez :
Retourner au premier écran avec les dernières notices... |
Détail de l'éditeur
Universiteit Antwerpen
localisé à :
Antwerpen
|
Documents disponibles chez cet éditeur
Affiner la recherche
Music is the answer. Dancin'and prancin' / Lieven Van Keer
Titre : Music is the answer. Dancin'and prancin' : Onderzoek en aanzet naar de volwaardige erkennig en ondersteuning van dj's en producers in Vlaanderen Type de document : texte imprimé Auteurs : Lieven Van Keer, Auteur ; Peggy De Prins, Directeur de thèse Editeur : Antwerpen [België] : Universiteit Antwerpen Année de publication : 2006-2007 Importance : 220p Note générale : In de goed gedocumenteerde thesis van LievenVan Keer wordt Vlaanderen omschreven als een jungle waarin de dj-cultuur weelderig verder woekert: van Chiro-fuiven en jeugdhuizen tot undergroundfeestjes, van cafés en clubs tot festivals.
Het belangrijkste hoofdpersonage in dit hedendaagse muzieklandschap, en vooral de beleving ervan, is wellicht de dj. Ook al heeft hij de muziek niet zelf gemaakt, hij zorgt voor de interactie met het publiek. Hij creëert de ambiance, de sfeer, de energie. Hij doet mensen dansen of genieten en bepaalt of een uitstap al dan niet geslaagd is. Hij heeft de macht. Hij is de entertainer en verdient daarom het nodige respect. Hij stelt zich dan ook graag voor als opvoeder, promotor, portier, publiekstrekker, muzikale revolutionair, vernieuwer, katalysator, bezieler, … Bij de buitenwereld heerst echter een eerder negatief beeld. Er bestaan immers nogal wat vooroordelen: denk maar aan de vele tot ceremoniemeesters gepromoveerde dj’s op trouwpartijen die als een noodzakelijk kwaad ondergaan worden. En er is het hardnekkige vooroordeel over drugs die vaak gelieerd worden met house en techno. Wellicht twee van de voornaamste redenen waarom dj’s in bepaalde gevallen nog steeds geen erkende artiesten kunnen zijn.
Langues : Néerlandais Catégories : DJ ; Statut de l'artiste ; Travail Mots-clés : mémoire de fin d'étude Index. décimale : C.03.3.2. Musique non-classique Music is the answer. Dancin'and prancin' : Onderzoek en aanzet naar de volwaardige erkennig en ondersteuning van dj's en producers in Vlaanderen [texte imprimé] / Lieven Van Keer, Auteur ; Peggy De Prins, Directeur de thèse . - Antwerpen (België) : Universiteit Antwerpen, 2006-2007 . - 220p.
In de goed gedocumenteerde thesis van LievenVan Keer wordt Vlaanderen omschreven als een jungle waarin de dj-cultuur weelderig verder woekert: van Chiro-fuiven en jeugdhuizen tot undergroundfeestjes, van cafés en clubs tot festivals.
Het belangrijkste hoofdpersonage in dit hedendaagse muzieklandschap, en vooral de beleving ervan, is wellicht de dj. Ook al heeft hij de muziek niet zelf gemaakt, hij zorgt voor de interactie met het publiek. Hij creëert de ambiance, de sfeer, de energie. Hij doet mensen dansen of genieten en bepaalt of een uitstap al dan niet geslaagd is. Hij heeft de macht. Hij is de entertainer en verdient daarom het nodige respect. Hij stelt zich dan ook graag voor als opvoeder, promotor, portier, publiekstrekker, muzikale revolutionair, vernieuwer, katalysator, bezieler, … Bij de buitenwereld heerst echter een eerder negatief beeld. Er bestaan immers nogal wat vooroordelen: denk maar aan de vele tot ceremoniemeesters gepromoveerde dj’s op trouwpartijen die als een noodzakelijk kwaad ondergaan worden. En er is het hardnekkige vooroordeel over drugs die vaak gelieerd worden met house en techno. Wellicht twee van de voornaamste redenen waarom dj’s in bepaalde gevallen nog steeds geen erkende artiesten kunnen zijn.
Langues : Néerlandais
Catégories : DJ ; Statut de l'artiste ; Travail Mots-clés : mémoire de fin d'étude Index. décimale : C.03.3.2. Musique non-classique Réservation
Réserver ce document
Exemplaires
Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 1014a C.03.3.2. VAN Livre Centre de doc Documentaires Disponible Cahier Over collecties / Frederik Swennen
Titre : Cahier Over collecties Type de document : texte imprimé Auteurs : Frederik Swennen, Auteur Editeur : Antwerpen [België] : Universiteit Antwerpen Année de publication : 2010 Importance : 124 p Langues : Anglais Français Néerlandais Catégories : Art ; Catalogue Index. décimale : C.04. Arts plastiques Note de contenu : Tijdens het voorjaar van 2010 organiseerden het agentschap Kunsten en Erfgoed en de steunpunten BAM en FARO een lezingenreeks over collectievorming en aankoopbeleid. Parallel namen we het initiatief voor de publicatie 'Met nieuwsgierige blik - Collectievorming en aankoopbeleid in Vlaanderen', met als auteur Paul Depondt. Het cahier 'Over collecties' bevat de verslagen van de lezingenreeks (of essays geschreven naar aanleiding van een lezing) en vormt een boeiende aanvulling bij de bovengenoemde publicatie.
De lezingenreeks ging op 22 februari van start met Arjo Klamer, professor in de Economie van Kunst en Cultuur aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Vanuit een cultureel-economisch perspectief sprak Arjo Klamer over de 'waarde' van kunst, cultuur en erfgoed. Daarna presenteerden de directeurs van de grote Vlaamse kunstmusea hun visie inzake collectiebeleid. Achtereenvolgens kwamen Bart De Baere (M HKA, Antwerpen),
Paul Huvenne (Koninklijk Museum voor Schone Kunsten, Antwerpen),
Robert Hoozee (Museum voor Schone Kunsten, Gent),
Phillip Van den Bossche (Mu.ZEE, Kunstmuseum aan zee, Oostende),
Menno Meewis (Middelheimmuseum, Antwerpen),
Philippe Van Cauteren (S.M.A.K, Gent) en Manfred Sellink (Musea Brugge) aan bod.
Cahier Over collecties [texte imprimé] / Frederik Swennen, Auteur . - Antwerpen (België) : Universiteit Antwerpen, 2010 . - 124 p.
Langues : Anglais Français Néerlandais
Catégories : Art ; Catalogue Index. décimale : C.04. Arts plastiques Note de contenu : Tijdens het voorjaar van 2010 organiseerden het agentschap Kunsten en Erfgoed en de steunpunten BAM en FARO een lezingenreeks over collectievorming en aankoopbeleid. Parallel namen we het initiatief voor de publicatie 'Met nieuwsgierige blik - Collectievorming en aankoopbeleid in Vlaanderen', met als auteur Paul Depondt. Het cahier 'Over collecties' bevat de verslagen van de lezingenreeks (of essays geschreven naar aanleiding van een lezing) en vormt een boeiende aanvulling bij de bovengenoemde publicatie.
De lezingenreeks ging op 22 februari van start met Arjo Klamer, professor in de Economie van Kunst en Cultuur aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Vanuit een cultureel-economisch perspectief sprak Arjo Klamer over de 'waarde' van kunst, cultuur en erfgoed. Daarna presenteerden de directeurs van de grote Vlaamse kunstmusea hun visie inzake collectiebeleid. Achtereenvolgens kwamen Bart De Baere (M HKA, Antwerpen),
Paul Huvenne (Koninklijk Museum voor Schone Kunsten, Antwerpen),
Robert Hoozee (Museum voor Schone Kunsten, Gent),
Phillip Van den Bossche (Mu.ZEE, Kunstmuseum aan zee, Oostende),
Menno Meewis (Middelheimmuseum, Antwerpen),
Philippe Van Cauteren (S.M.A.K, Gent) en Manfred Sellink (Musea Brugge) aan bod.
Réservation
Réserver ce document
Exemplaires
Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 1100a C.04. SWE Livre Centre de doc Documentaires Disponible Opmaat voor een sectoranalyse van de hedendaagse beeldende kunst in Antwerpen / Saartje Geerts
Titre : Opmaat voor een sectoranalyse van de hedendaagse beeldende kunst in Antwerpen Type de document : texte imprimé Auteurs : Saartje Geerts, Auteur Editeur : Antwerpen [België] : Universiteit Antwerpen Année de publication : 2011 Importance : 175 p Langues : Néerlandais Catégories : Analyse ; Art plastique Index. décimale : E.01.2. Analyse des secteurs et/ou des domaines artistiques Note de contenu : Deze scriptie is een aanzet tot een historische sectoranalyse van de hedendaagse beeldende kunst in en rond Antwerpen. De vaststelling dat de Antwerpse beeldende kunstscène, ondanks een sterk potentieel, een zeer grillige geschiedenis van wisselend succes kent, geldt als uitgangspunt. De neiging die in de sector bestaat om zaken aan te pakken vanuit de eigenheid van de organisatie vraagt om een tegenwicht. We kiezen daarom bewust voor een benadering vanuit de omgeving. De theorie van Michael Porter vormt hierbij onze leidraad.
Deze gekozen analysemethode werd ontwikkeld voor industriële organisaties, waardoor een aantal elementen van de onderzoeksmethode grondig moeten worden aangepast opdat de methode bruikbaar wordt voor de hybride sector van de hedendaagse beeldende kunst.
In de eerste fase van het onderzoek wordt cultuursociologische en cultuur-economische literatuur geanalyseerd. Daarmee evalueren we de mogelijkheid en de toepasselijkheid van een sectoranalyse.
De velddynamiek zoals beschreven door Bourdieu (1992) doet geloven dat er ook in de cultuursector krachten zijn die op elkaar inspelen, net zoals die op elkaar inwerken in een puur economische omgeving. Hoewel de analyse van Bourdieu zeker inzichten kan scheppen in de werking van het systeem rond de hedendaagse beeldende kunst, is deze te zeer op machtsverhoudingen gebaseerde visie toch moeilijk volledig door te trekken op de sector. Pascal Gielen en Rudy Laermans (2004) verhelpen met hun onderzoek gedeeltelijk de tekortkomingen van Bourdieu. Zij beschouwen de sector als één groot meshwork van verschillende netwerken en beschrijven de velddynamiek op basis van deze netwerken. Maar ook deze zienswijze blijkt te eenzijdig voor de zeer complexe en hybride wereld van de hedendaagse beeldende kunst. De theorie van Boltanski en Thévenot (1999 en 2006) benadert volgens ons het meest de werking van het systeem waar een dynamiek ontstaat door middel van compromissen tussen verschillende waarde-economieën.Opmaat voor een sectoranalyse van de hedendaagse beeldende kunst in Antwerpen [texte imprimé] / Saartje Geerts, Auteur . - Antwerpen (België) : Universiteit Antwerpen, 2011 . - 175 p.
Langues : Néerlandais
Catégories : Analyse ; Art plastique Index. décimale : E.01.2. Analyse des secteurs et/ou des domaines artistiques Note de contenu : Deze scriptie is een aanzet tot een historische sectoranalyse van de hedendaagse beeldende kunst in en rond Antwerpen. De vaststelling dat de Antwerpse beeldende kunstscène, ondanks een sterk potentieel, een zeer grillige geschiedenis van wisselend succes kent, geldt als uitgangspunt. De neiging die in de sector bestaat om zaken aan te pakken vanuit de eigenheid van de organisatie vraagt om een tegenwicht. We kiezen daarom bewust voor een benadering vanuit de omgeving. De theorie van Michael Porter vormt hierbij onze leidraad.
Deze gekozen analysemethode werd ontwikkeld voor industriële organisaties, waardoor een aantal elementen van de onderzoeksmethode grondig moeten worden aangepast opdat de methode bruikbaar wordt voor de hybride sector van de hedendaagse beeldende kunst.
In de eerste fase van het onderzoek wordt cultuursociologische en cultuur-economische literatuur geanalyseerd. Daarmee evalueren we de mogelijkheid en de toepasselijkheid van een sectoranalyse.
De velddynamiek zoals beschreven door Bourdieu (1992) doet geloven dat er ook in de cultuursector krachten zijn die op elkaar inspelen, net zoals die op elkaar inwerken in een puur economische omgeving. Hoewel de analyse van Bourdieu zeker inzichten kan scheppen in de werking van het systeem rond de hedendaagse beeldende kunst, is deze te zeer op machtsverhoudingen gebaseerde visie toch moeilijk volledig door te trekken op de sector. Pascal Gielen en Rudy Laermans (2004) verhelpen met hun onderzoek gedeeltelijk de tekortkomingen van Bourdieu. Zij beschouwen de sector als één groot meshwork van verschillende netwerken en beschrijven de velddynamiek op basis van deze netwerken. Maar ook deze zienswijze blijkt te eenzijdig voor de zeer complexe en hybride wereld van de hedendaagse beeldende kunst. De theorie van Boltanski en Thévenot (1999 en 2006) benadert volgens ons het meest de werking van het systeem waar een dynamiek ontstaat door middel van compromissen tussen verschillende waarde-economieën.Réservation
Réserver ce document
Exemplaires
Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 1198a E.01.2. GEE Livre Centre de doc Documentaires Disponible De noden en verwachtingen die er heersen bij de architect omtrent creativiteit en architectuurcultuur / Hélène Springer
Titre : De noden en verwachtingen die er heersen bij de architect omtrent creativiteit en architectuurcultuur Type de document : texte imprimé Auteurs : Hélène Springer, Auteur Editeur : Antwerpen [België] : Universiteit Antwerpen Année de publication : 2011 Importance : 122 p Langues : Néerlandais Catégories : Analyse ; Architecture Mots-clés : Mémoire de fin d'études Index. décimale : C.08. Patrimoine Note de contenu : Dit onderzoek had als doel het achterhalen van de noden en verwachtingen van architecten heden
ten dagen met betrekking tot creativiteit. Meer specifiek, of de architect ruimte heeft binnen de complexe regelgeving om creatief bezig te zijn en te blijven. Daarnaast was het ook de bedoeling te weten te komen op welke verschillende manieren hij creatief bezig is, zichzelf bijschoolt en blijft ontplooien. Ook wou het VAi met dit onderzoek te weten komen of de doelgroep architecten nog bepaalde noden of behoeften hebben waar zij, als ondersteunende organisatie, in zouden kunnen bijstaan. Uit de acht interviews, het focusgesprek met acht architecten en de resultaten van een losstaand grootschalige enquête werden er hieromtrent verschillende conclusies en aanbevelingen uitgeschreven. De meest opvallende hiervan wijzen erop dat architecten bijna alles aan hun beroep als creatief aanzien en dus over het algemeen tevreden zijn over de verhouding papierwerkcreativiteit. Daarnaast stellen ze wel dat door de vele nieuwe eisen, normen en maatregelen ze minder tijd hebben om lang met de essentie, het creatief ontwerpen, bezig te zijn. Ook ondervinden ze dat ze in het algemeen te weinig tijd hebben aan andere opleidingen, lezingen, uitstappen en tentoonstellingen kunnen deelnemen dan deze die strikt noodzakelijk technisch en regelgeving gebonden zijn. Het grote merendeel van de ondervraagden lijkt interesse te hebben voor architectuurkritiek, architectuurproducten en architectuurcultuur, maar ook hier is de tijd de vijand. Creativiteit blijkt voor bijna alle architecten de essentie te blijven. Dit kan men ook vaststellen aan de manier waarop alle ondervraagden de creatieve vakken die tijdens de studies gegeven worden aanmoedigen. Toch beseffen ze dat architectuur meer is dan creativiteit in de enge zin van het woord. Men moet als architect regisseur zijn en samenwerken met alle verschillende actoren uit.De noden en verwachtingen die er heersen bij de architect omtrent creativiteit en architectuurcultuur [texte imprimé] / Hélène Springer, Auteur . - Antwerpen (België) : Universiteit Antwerpen, 2011 . - 122 p.
Langues : Néerlandais
Catégories : Analyse ; Architecture Mots-clés : Mémoire de fin d'études Index. décimale : C.08. Patrimoine Note de contenu : Dit onderzoek had als doel het achterhalen van de noden en verwachtingen van architecten heden
ten dagen met betrekking tot creativiteit. Meer specifiek, of de architect ruimte heeft binnen de complexe regelgeving om creatief bezig te zijn en te blijven. Daarnaast was het ook de bedoeling te weten te komen op welke verschillende manieren hij creatief bezig is, zichzelf bijschoolt en blijft ontplooien. Ook wou het VAi met dit onderzoek te weten komen of de doelgroep architecten nog bepaalde noden of behoeften hebben waar zij, als ondersteunende organisatie, in zouden kunnen bijstaan. Uit de acht interviews, het focusgesprek met acht architecten en de resultaten van een losstaand grootschalige enquête werden er hieromtrent verschillende conclusies en aanbevelingen uitgeschreven. De meest opvallende hiervan wijzen erop dat architecten bijna alles aan hun beroep als creatief aanzien en dus over het algemeen tevreden zijn over de verhouding papierwerkcreativiteit. Daarnaast stellen ze wel dat door de vele nieuwe eisen, normen en maatregelen ze minder tijd hebben om lang met de essentie, het creatief ontwerpen, bezig te zijn. Ook ondervinden ze dat ze in het algemeen te weinig tijd hebben aan andere opleidingen, lezingen, uitstappen en tentoonstellingen kunnen deelnemen dan deze die strikt noodzakelijk technisch en regelgeving gebonden zijn. Het grote merendeel van de ondervraagden lijkt interesse te hebben voor architectuurkritiek, architectuurproducten en architectuurcultuur, maar ook hier is de tijd de vijand. Creativiteit blijkt voor bijna alle architecten de essentie te blijven. Dit kan men ook vaststellen aan de manier waarop alle ondervraagden de creatieve vakken die tijdens de studies gegeven worden aanmoedigen. Toch beseffen ze dat architectuur meer is dan creativiteit in de enge zin van het woord. Men moet als architect regisseur zijn en samenwerken met alle verschillende actoren uit.Réservation
Réserver ce document
Exemplaires
Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 1199a C.08. SPR Livre Centre de doc Documentaires Disponible Is de cd met uitsterven bedreigd? / Tina Van Leuven
Titre : Is de cd met uitsterven bedreigd? Type de document : texte imprimé Auteurs : Tina Van Leuven, Auteur Editeur : Antwerpen [België] : Universiteit Antwerpen Année de publication : 2010/2011 Importance : 163 Langues : Néerlandais Catégories : Education ; Etude ; Musique non classique Index. décimale : C.03.3.2. Musique non-classique Note de contenu : Welke rol is er weggelegd voor de cd in de Vlaamse pop - en rockmuziek? Is de cd met uitsterven bedreigd? [texte imprimé] / Tina Van Leuven, Auteur . - Antwerpen (België) : Universiteit Antwerpen, 2010/2011 . - 163.
Langues : Néerlandais
Catégories : Education ; Etude ; Musique non classique Index. décimale : C.03.3.2. Musique non-classique Note de contenu : Welke rol is er weggelegd voor de cd in de Vlaamse pop - en rockmuziek? Réservation
Réserver ce document
Exemplaires
Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 1245a C.03.3.2. VAN Livre Centre de doc Documentaires Disponible Permalink