Bienvenue dans le catalogue en ligne du centre de documentation conjoint de Smart et de Culture & Démocratie.
Le catalogue répertorie plus de 3000 ressources liées aux champs d’actions thématiques des deux organisations partenaires, parmi lesquels : sociologie de l’art et de la culture, politiques culturelles, mouvement coopératif, entrepreneuriat solidaire, économie sociale.
Une partie des ressources dite « vive » est directement accessible dans le centre de documentation, une autre partie est archivée.
Ce fonds documentaire multilingue regroupe des ouvrages scientifiques, des essais, des guides pratiques, des thèses, des revues, des dossiers, des publications sur supports numériques, ….
Toutes les ressources disponibles dans le centre de documentation sont en consultation libre sur place. L’emprunt n’est pas consenti. Photocopieuse disponible sur place pour la reproduction d’extraits.
A partir de cette page vous pouvez :
Retourner au premier écran avec les dernières notices... |
Détail de l'éditeur
BAM, instituut voor beeldende, audiovisuele en mediakunst
localisé à :
Gent
|
Documents disponibles chez cet éditeur
Affiner la recherche
Hedendaagse beeldende kunstorganisaties in Belgie / Dirk De Wit
Titre : Hedendaagse beeldende kunstorganisaties in Belgie Titre original : Lieux d'art contemporain en Belgique Type de document : texte imprimé Auteurs : Dirk De Wit, Directeur de publication, rédacteur en chef ; Ariane Fradcourt, Directeur de publication, rédacteur en chef Editeur : Gent [Belgie] : BAM, instituut voor beeldende, audiovisuele en mediakunst Année de publication : 2010 Autre Editeur : Bruxelles [Belgique] : Ministère de la Communauté française, Direction générale de la Culture, Service général du Patrimoine et des Arts plastiques Importance : 153 p Langues : Français Catégories : Art plastique ; Guide Index. décimale : C.04. Arts plastiques Hedendaagse beeldende kunstorganisaties in Belgie = Lieux d'art contemporain en Belgique [texte imprimé] / Dirk De Wit, Directeur de publication, rédacteur en chef ; Ariane Fradcourt, Directeur de publication, rédacteur en chef . - Gent (Belgie) : BAM, instituut voor beeldende, audiovisuele en mediakunst : Bruxelles (Belgique) : Ministère de la Communauté française, Direction générale de la Culture, Service général du Patrimoine et des Arts plastiques, 2010 . - 153 p.
Langues : Français
Catégories : Art plastique ; Guide Index. décimale : C.04. Arts plastiques Réservation
Réserver ce document
Exemplaires
Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 966a C.04. DEW Livre Centre de doc Documentaires Disponible Voorbij de Vertoning / Ann Overbergh
Titre : Voorbij de Vertoning : Analyse van het Vlaams audiovisueel vertoning- en distributieveld Type de document : texte imprimé Auteurs : Ann Overbergh, Auteur Editeur : Gent [Belgie] : BAM, instituut voor beeldende, audiovisuele en mediakunst Année de publication : 2011 Importance : 128 p Langues : Néerlandais Catégories : Audiovisuel ; Communauté flamande Index. décimale : C.01. Audiovisuel et multimédia Note de contenu : Het in kaart brengen van een creatief veld in voortdurende evolutie is een kwestie van keuzes. Cijfers zijn belangrijk om de schaal van actoren en verhoudingen te kennen, de omvang en implicaties van fenomenen of problemen in te schatten. Verhalen en meningen zijn nodig om de essentie van een creatieve industrie te vatten, wat erin leeft, met alle bijhorende tegenstrijdigheden en meningsverschillen. Je wil inclusief zijn en volledig, ‘op de kleintjes letten’, alle praktijken in het veld uittekenen, zo compleet mogelijk en met inbegrip van zichtbare en verborgen interdependenties. Maar daarbij bots je op grenzen: volledig kan je nooit zijn, en teveel detail ontneemt het zicht op het geheel.
Ook voor deze veldanalyse heeft BAM een aantal duidelijke keuzes gemaakt. Ten eerste hebben we ons geconcentreerd op twee grote werkpraktijken: audiovisuele vertoning en distributie. Daarbinnen hebben we afgebakend. We hebben het bijvoorbeeld niet over televisie, want die wordt meegenomen in een studie naar ontwikkeling en professionalisering van de creatieve industrieën waaraan Flanders DC en Antwerp Management School kenniscentrum werken. Voor de definitie van ‘audiovisueel’ hebben we het beleid gevolgd: het betreft alles wat te maken heeft met de openbare vertoning van beeld op scherm (of schermen, bijvoorbeeld in de context van audiovisuele installaties). Ten tweede zijn we expliciet kwalitatief te werk gegaan. We wilden erg graag weten ‘hoeveel’, maar daar zijn andere studies mee bezig. Zo publiceerden Vlerick Management
School en Idea Consult in opdracht van het VAF in 2010 een onderzoek naar
het sociaal-economische gewicht van de audiovisuele sector. Ook het voornoemde onderzoeksproject door Flanders DC en Antwerp Management School zal voor een groot stuk cijfermatig zijn.
Naast het ‘hoeveel’ wilden wij dus graag op zoek naar het ‘hoe’ en het ‘waarom’. De beste manier om een sector te leren kennen, is door erin te werken, óf door vragen te stellen en de tijd te nemen voor uitvoerige antwoorden. We hebben tientallen mensen geïnterviewd, en hen telkens eenzelfde cluster vragen voorgelegd. ‘Hoe werkt je sector? Met welke spelers werk je samen en hoe gaat dat? Hoe voorzie je in het voortbestaan van je organisatie? Hoe zie je de toekomst: wat zou je sector moeten doen, wat zouden beleidsmakers op de agenda kunnen zetten?’ Enzovoort.
Voorbij de Vertoning : Analyse van het Vlaams audiovisueel vertoning- en distributieveld [texte imprimé] / Ann Overbergh, Auteur . - Gent (Belgie) : BAM, instituut voor beeldende, audiovisuele en mediakunst, 2011 . - 128 p.
Langues : Néerlandais
Catégories : Audiovisuel ; Communauté flamande Index. décimale : C.01. Audiovisuel et multimédia Note de contenu : Het in kaart brengen van een creatief veld in voortdurende evolutie is een kwestie van keuzes. Cijfers zijn belangrijk om de schaal van actoren en verhoudingen te kennen, de omvang en implicaties van fenomenen of problemen in te schatten. Verhalen en meningen zijn nodig om de essentie van een creatieve industrie te vatten, wat erin leeft, met alle bijhorende tegenstrijdigheden en meningsverschillen. Je wil inclusief zijn en volledig, ‘op de kleintjes letten’, alle praktijken in het veld uittekenen, zo compleet mogelijk en met inbegrip van zichtbare en verborgen interdependenties. Maar daarbij bots je op grenzen: volledig kan je nooit zijn, en teveel detail ontneemt het zicht op het geheel.
Ook voor deze veldanalyse heeft BAM een aantal duidelijke keuzes gemaakt. Ten eerste hebben we ons geconcentreerd op twee grote werkpraktijken: audiovisuele vertoning en distributie. Daarbinnen hebben we afgebakend. We hebben het bijvoorbeeld niet over televisie, want die wordt meegenomen in een studie naar ontwikkeling en professionalisering van de creatieve industrieën waaraan Flanders DC en Antwerp Management School kenniscentrum werken. Voor de definitie van ‘audiovisueel’ hebben we het beleid gevolgd: het betreft alles wat te maken heeft met de openbare vertoning van beeld op scherm (of schermen, bijvoorbeeld in de context van audiovisuele installaties). Ten tweede zijn we expliciet kwalitatief te werk gegaan. We wilden erg graag weten ‘hoeveel’, maar daar zijn andere studies mee bezig. Zo publiceerden Vlerick Management
School en Idea Consult in opdracht van het VAF in 2010 een onderzoek naar
het sociaal-economische gewicht van de audiovisuele sector. Ook het voornoemde onderzoeksproject door Flanders DC en Antwerp Management School zal voor een groot stuk cijfermatig zijn.
Naast het ‘hoeveel’ wilden wij dus graag op zoek naar het ‘hoe’ en het ‘waarom’. De beste manier om een sector te leren kennen, is door erin te werken, óf door vragen te stellen en de tijd te nemen voor uitvoerige antwoorden. We hebben tientallen mensen geïnterviewd, en hen telkens eenzelfde cluster vragen voorgelegd. ‘Hoe werkt je sector? Met welke spelers werk je samen en hoe gaat dat? Hoe voorzie je in het voortbestaan van je organisatie? Hoe zie je de toekomst: wat zou je sector moeten doen, wat zouden beleidsmakers op de agenda kunnen zetten?’ Enzovoort.
Réservation
Réserver ce document
Exemplaires
Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 1116a C.01. OVE Livre Centre de doc Documentaires Disponible Frisse lucht lange adem / Dirk De Wit
Titre : Frisse lucht lange adem : Historiek, cijfers en scenario's v/h beeldende kunstveld in Vlaanderen Type de document : texte imprimé Auteurs : Dirk De Wit, Auteur ; Robin D'hooghe, Auteur Editeur : Gent [Belgie] : BAM, instituut voor beeldende, audiovisuele en mediakunst Année de publication : 2011 Importance : 95 p Langues : Néerlandais Catégories : Analyse ; Culture Mots-clés : Flandre Index. décimale : F.01. Economie de la Culture Note de contenu : ‘We bepleiten de oprichting van een federaal cultureel niveau in het België van de toekomst’.
Met dit duidelijke statement in een opiniestuk in de krant De Morgen wakkerde auteur Erwin Mortier begin maart 2011 het debat rond een cultuurbeleid op nationaal en regionaal niveau opnieuw aan in de media.1 In het artikel pleit Mortier voor een federaal Belgisch cultureel beleid naast het bestaande Vlaamse en dit met het oog op een dynamischer beleid van de nationale culturele instellingen en een coherente Belgische cultuurpolitiek.
Naar verluidt zouden verschillende politici hem hierin bijtreden.2 Zonder hier in te gaan op Mortiers voorstel, getuigt zijn stuk meer algemeen van een sterke inbedding in de ruimere actuele maatschappelijke en politieke context van communautaire onderhandelingen in België.
De toekomst zal uitwijzen of het voorstel al dan niet een politiek draagvlak zal krijgen, maar het debat geeft aan hoe maatschappelijke bewegingen potentieel een impact op het cultuurbeleid kunnen hebben. Een cultuurbeleid is immers steeds ingebed in een ruimere maatschappelijke, politieke en sociale context en vormt er het product van.
Specifieker dan op het algemene cultuurbeleid, spitst deze bijdrage zich toe op de historiek van het beeldende kunstbeleid. Aangezien de sector gereguleerd wordt door dit beleid, wordt allereerst een beknopte historiek geschetst van belangrijke gebeurtenissen en initiatieven binnen het beeldende kunstveld. Zonder de ambitie te hebben exhaustief te zijn, wordt vervolgens de ontstaansgeschiedenis van het Belgische en Vlaamse beeldende kunstbeleid geschetst in een poging te begrijpen hoe dit beleid doorheen de decennia vorm heeft gekregen. Verschillende motieven lagen immers aan de basis van het cultuurbeleid en maken het mogelijk met meer begrip en afstand naar het huidige beleidskader te kijken. Tot slot worden dan ook enkele kanttekeningen gemaakt bij de integratie van beeldende kunst in het huidige Kunstendecreet.Frisse lucht lange adem : Historiek, cijfers en scenario's v/h beeldende kunstveld in Vlaanderen [texte imprimé] / Dirk De Wit, Auteur ; Robin D'hooghe, Auteur . - Gent (Belgie) : BAM, instituut voor beeldende, audiovisuele en mediakunst, 2011 . - 95 p.
Langues : Néerlandais
Catégories : Analyse ; Culture Mots-clés : Flandre Index. décimale : F.01. Economie de la Culture Note de contenu : ‘We bepleiten de oprichting van een federaal cultureel niveau in het België van de toekomst’.
Met dit duidelijke statement in een opiniestuk in de krant De Morgen wakkerde auteur Erwin Mortier begin maart 2011 het debat rond een cultuurbeleid op nationaal en regionaal niveau opnieuw aan in de media.1 In het artikel pleit Mortier voor een federaal Belgisch cultureel beleid naast het bestaande Vlaamse en dit met het oog op een dynamischer beleid van de nationale culturele instellingen en een coherente Belgische cultuurpolitiek.
Naar verluidt zouden verschillende politici hem hierin bijtreden.2 Zonder hier in te gaan op Mortiers voorstel, getuigt zijn stuk meer algemeen van een sterke inbedding in de ruimere actuele maatschappelijke en politieke context van communautaire onderhandelingen in België.
De toekomst zal uitwijzen of het voorstel al dan niet een politiek draagvlak zal krijgen, maar het debat geeft aan hoe maatschappelijke bewegingen potentieel een impact op het cultuurbeleid kunnen hebben. Een cultuurbeleid is immers steeds ingebed in een ruimere maatschappelijke, politieke en sociale context en vormt er het product van.
Specifieker dan op het algemene cultuurbeleid, spitst deze bijdrage zich toe op de historiek van het beeldende kunstbeleid. Aangezien de sector gereguleerd wordt door dit beleid, wordt allereerst een beknopte historiek geschetst van belangrijke gebeurtenissen en initiatieven binnen het beeldende kunstveld. Zonder de ambitie te hebben exhaustief te zijn, wordt vervolgens de ontstaansgeschiedenis van het Belgische en Vlaamse beeldende kunstbeleid geschetst in een poging te begrijpen hoe dit beleid doorheen de decennia vorm heeft gekregen. Verschillende motieven lagen immers aan de basis van het cultuurbeleid en maken het mogelijk met meer begrip en afstand naar het huidige beleidskader te kijken. Tot slot worden dan ook enkele kanttekeningen gemaakt bij de integratie van beeldende kunst in het huidige Kunstendecreet.Réservation
Réserver ce document
Exemplaires
Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 1141a F.01. DEW Livre Centre de doc Documentaires Disponible De ins & outs van het Kunstendecreet / Joris Janssens
Titre : De ins & outs van het Kunstendecreet : Een blik op de opbrengstenen uitgaven van Kunstendecreetstructuren (2007-2008) Type de document : texte imprimé Auteurs : Joris Janssens, Auteur ; Dries Moreels, Auteur Editeur : Gent [Belgie] : BAM, instituut voor beeldende, audiovisuele en mediakunst Année de publication : 2011 Importance : 32 p Présentation : Brochure Langues : Néerlandais Catégories : Analyse ; Décret Index. décimale : D.01.3. Belgique Note de contenu : De kunstensteunpunten en het Agentschap Kunsten en Erfgoed hebben onder de noemer ‘kwarts.be’ samen een dataset samengesteld met kerncijfers over de structuren die gesubsidieerd zijn tijdens de eerste vierjarige periode van het Kunstendecreet (2006-2009).
De bedoelingen zijn meervoudig:
1. Er ontbreekt in Vlaanderen een gegevensbron die redeneert vanuit het Kunstendecreet in de volle breedte (ipv. per deelsector). Daardoor kunnen bepaalde analyses niet gemaakt en onderzoeksvragen niet beantwoord worden, want er zijn steeds meer overlappingen, uitwisselingen en hybride vormen in de praktijk.
2. Het cultuurbeleid kan een objectieve ondersteuning vinden in correcte cijfers en goed uitgedachte indicatoren.
3. Individuele organisaties kunnen hun zakelijke beleid versterken door meer inzicht in zakelijke parameters van vergelijkbare instellingen of van de sector in zijn geheel.
4. Op basis van de jaarlijkse cijfers wordt op langere termijn de ontwikkeling in de verschillende sectoren zichtbaar en aanwijsbaar.
In deze bijdrage presenteren de kunstensteunpunten een eerste analyse op basis van de vandaag beschikbare gegevens. Het gaat om een cartografie van de in- en uitgaven van structuren in de periode 2007-2008. We zoomen in op de herkomst van de verschillende posten binnen de totale opbrengsten van organisaties, en presenteren een aantal cijfers met betrekking tot tewerkstelling.
Hieraan worden een aantal conclusies gekoppeld in de aanloop naar de meerjarige subsidieronde 2013-2016, met betrekking tot de actuele discussies over alternatieve financiering en overhead.
Dit is vanuit de kunstensteunpunten een eerste stap om op een meer systematische manier gezamenlijk gegevens te verzamelen, te ontsluiten. Het is een gezamenlijke sokkel voor een veldanalyse, die voorjaar 2011 wordt aangevuld met sectorspecifieke gegevens.De ins & outs van het Kunstendecreet : Een blik op de opbrengstenen uitgaven van Kunstendecreetstructuren (2007-2008) [texte imprimé] / Joris Janssens, Auteur ; Dries Moreels, Auteur . - Gent (Belgie) : BAM, instituut voor beeldende, audiovisuele en mediakunst, 2011 . - 32 p : Brochure.
Langues : Néerlandais
Catégories : Analyse ; Décret Index. décimale : D.01.3. Belgique Note de contenu : De kunstensteunpunten en het Agentschap Kunsten en Erfgoed hebben onder de noemer ‘kwarts.be’ samen een dataset samengesteld met kerncijfers over de structuren die gesubsidieerd zijn tijdens de eerste vierjarige periode van het Kunstendecreet (2006-2009).
De bedoelingen zijn meervoudig:
1. Er ontbreekt in Vlaanderen een gegevensbron die redeneert vanuit het Kunstendecreet in de volle breedte (ipv. per deelsector). Daardoor kunnen bepaalde analyses niet gemaakt en onderzoeksvragen niet beantwoord worden, want er zijn steeds meer overlappingen, uitwisselingen en hybride vormen in de praktijk.
2. Het cultuurbeleid kan een objectieve ondersteuning vinden in correcte cijfers en goed uitgedachte indicatoren.
3. Individuele organisaties kunnen hun zakelijke beleid versterken door meer inzicht in zakelijke parameters van vergelijkbare instellingen of van de sector in zijn geheel.
4. Op basis van de jaarlijkse cijfers wordt op langere termijn de ontwikkeling in de verschillende sectoren zichtbaar en aanwijsbaar.
In deze bijdrage presenteren de kunstensteunpunten een eerste analyse op basis van de vandaag beschikbare gegevens. Het gaat om een cartografie van de in- en uitgaven van structuren in de periode 2007-2008. We zoomen in op de herkomst van de verschillende posten binnen de totale opbrengsten van organisaties, en presenteren een aantal cijfers met betrekking tot tewerkstelling.
Hieraan worden een aantal conclusies gekoppeld in de aanloop naar de meerjarige subsidieronde 2013-2016, met betrekking tot de actuele discussies over alternatieve financiering en overhead.
Dit is vanuit de kunstensteunpunten een eerste stap om op een meer systematische manier gezamenlijk gegevens te verzamelen, te ontsluiten. Het is een gezamenlijke sokkel voor een veldanalyse, die voorjaar 2011 wordt aangevuld met sectorspecifieke gegevens.Réservation
Réserver ce document
Exemplaires
Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 1155a D.01.3. JAN Livre Centre de doc Documentaires Disponible Over de nood aan een nieuwe vitaliteit in de kunstkritiek / Charlotte Bonduel
Titre : Over de nood aan een nieuwe vitaliteit in de kunstkritiek Type de document : texte imprimé Auteurs : Charlotte Bonduel, Auteur ; Evelyne Coussens, Auteur ; Inge Henneman, Auteur Editeur : Gent [Belgie] : BAM, instituut voor beeldende, audiovisuele en mediakunst Année de publication : 2011 Autre Editeur : Brussel : VTi Importance : 80 p Langues : Néerlandais Catégories : Critique ; Essai Index. décimale : E. Sociologie / Anthropologie Note de contenu : Eind 2010 verschenen twee belangrijke boeken rond kunstkritiek. Anna Tilroe doet in het pamflet 'De Ja-sprong, naar een nieuwe vitaliteit in de kunst' voorstellen voor een nieuwe vitaliteit in kunst en kunstkritiek. De basis voor het pamflet is een analyse van de huidige dominantie van de kunstmarkt en de veranderende machtsverhoudingen die daarmee gepaard gaan. Daarnaast stelden Hilde Van Gelder en Laurens Dhaenens de reader 'Kunstkritiek' samen met een interessante selectie teksten die Belgische, Nederlandse en internationale stemmen samenbrengt rond de actuele waarden en mogelijkheden van kunstkritiek. Beide publicaties zijn zeer complementair.
Naar aanleiding van deze publicaties organiseerden BAM en VTi een workshop met Anna Tilroe rond die nood aan een nieuwe vitaliteit in de kunst en de kunstkritiek. De essays van deelnemers werden gepubliceerd in een cahier 'Over de nood aan een nieuwe vitaliteit in de kunstkritiek', uitgegeven door BAM, deBuren en VTi.
Over de nood aan een nieuwe vitaliteit in de kunstkritiek [texte imprimé] / Charlotte Bonduel, Auteur ; Evelyne Coussens, Auteur ; Inge Henneman, Auteur . - Gent (Belgie) : BAM, instituut voor beeldende, audiovisuele en mediakunst : Brussel (1000) : VTi, 2011 . - 80 p.
Langues : Néerlandais
Catégories : Critique ; Essai Index. décimale : E. Sociologie / Anthropologie Note de contenu : Eind 2010 verschenen twee belangrijke boeken rond kunstkritiek. Anna Tilroe doet in het pamflet 'De Ja-sprong, naar een nieuwe vitaliteit in de kunst' voorstellen voor een nieuwe vitaliteit in kunst en kunstkritiek. De basis voor het pamflet is een analyse van de huidige dominantie van de kunstmarkt en de veranderende machtsverhoudingen die daarmee gepaard gaan. Daarnaast stelden Hilde Van Gelder en Laurens Dhaenens de reader 'Kunstkritiek' samen met een interessante selectie teksten die Belgische, Nederlandse en internationale stemmen samenbrengt rond de actuele waarden en mogelijkheden van kunstkritiek. Beide publicaties zijn zeer complementair.
Naar aanleiding van deze publicaties organiseerden BAM en VTi een workshop met Anna Tilroe rond die nood aan een nieuwe vitaliteit in de kunst en de kunstkritiek. De essays van deelnemers werden gepubliceerd in een cahier 'Over de nood aan een nieuwe vitaliteit in de kunstkritiek', uitgegeven door BAM, deBuren en VTi.
Réservation
Réserver ce document
Exemplaires
Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 1158a E. BON Livre Centre de doc Documentaires Disponible Permalink