Bienvenue dans le catalogue en ligne du centre de documentation conjoint de Smart et de Culture & Démocratie.
Le catalogue répertorie plus de 3000 ressources liées aux champs d’actions thématiques des deux organisations partenaires, parmi lesquels : sociologie de l’art et de la culture, politiques culturelles, mouvement coopératif, entrepreneuriat solidaire, économie sociale.
Une partie des ressources dite « vive » est directement accessible dans le centre de documentation, une autre partie est archivée.
Ce fonds documentaire multilingue regroupe des ouvrages scientifiques, des essais, des guides pratiques, des thèses, des revues, des dossiers, des publications sur supports numériques, ….
Toutes les ressources disponibles dans le centre de documentation sont en consultation libre sur place. L’emprunt n’est pas consenti. Photocopieuse disponible sur place pour la reproduction d’extraits.
A partir de cette page vous pouvez :
Retourner au premier écran avec les dernières notices... |
Détail de l'éditeur
Lannoo campus
localisé à :
Gent
|
Documents disponibles chez cet éditeur
Affiner la recherche
Ondernemen met creativiteit / Hans Crijns
Titre : Ondernemen met creativiteit : Inspiratieboek Type de document : texte imprimé Auteurs : Hans Crijns, Auteur Editeur : Gent [Belgie] : Lannoo campus Année de publication : 2009 Importance : 145 p. ISBN/ISSN/EAN : 978-90-209-8330-2 Langues : Français Catégories : Management Mots-clés : 'creativiteit','management' Index. décimale : F.04.6. Management des entreprises Note de contenu : Veel mensen horen de lokroep van het ondernemen, maar slechts een klein deel onder het gaat echt op die roeping in. In deze turbulente tijden lijkt het ondernemerschap op paradoxale wijze 'onverantwoord interessant'. Nochtans kan het oprichten of uitbouwen ven een onderneming, gemeten naar tal van criteria die vandaag als heel hip gelden, bijzonder bevredigend zijn.
Wie onderneemt mag (moet) creatif zijn, veel dynamiek in de weegschaal leggen, feeling voor de tijdgeest hebben, met verschillende mensen kunnen omgaan, uitdadigen couteren. Wie succesvol onderneemt, heeft niet alleen een job en inkomen maar vooral ook iets om trots op te zijn.
Maar succes is niet weggelegd voor iedereen. Om succesvol te kunnen zijn, moet een ondernemer over creatieve kwaliteiten beschikken. En met die kwaliteiten moet hij bovendien de juiste creatieve stappen zetten. Over de kwaliteiten en juiste stappen zetten. Over die kwaliteiten en juiste stappen gaat ondernemen met creativiteit. Het vertelt over wat ondernemen eigenlijk is en over wat erbij komt kijken om een bedrijf te starten en te laten groeien. Op een pragmatische manier worden de wetenschapelijke bevindingen vertaald naar de concrete invalshoek van de ondernemer zelf. Wie 'in het vak' staat, kan zich aan dit boek spiegelen; voor de nog-niet-ondernemer wordt het een uiterst verleidelijke uitnodiging.Ondernemen met creativiteit : Inspiratieboek [texte imprimé] / Hans Crijns, Auteur . - Gent (Belgie) : Lannoo campus, 2009 . - 145 p.
ISBN : 978-90-209-8330-2
Langues : Français
Catégories : Management Mots-clés : 'creativiteit','management' Index. décimale : F.04.6. Management des entreprises Note de contenu : Veel mensen horen de lokroep van het ondernemen, maar slechts een klein deel onder het gaat echt op die roeping in. In deze turbulente tijden lijkt het ondernemerschap op paradoxale wijze 'onverantwoord interessant'. Nochtans kan het oprichten of uitbouwen ven een onderneming, gemeten naar tal van criteria die vandaag als heel hip gelden, bijzonder bevredigend zijn.
Wie onderneemt mag (moet) creatif zijn, veel dynamiek in de weegschaal leggen, feeling voor de tijdgeest hebben, met verschillende mensen kunnen omgaan, uitdadigen couteren. Wie succesvol onderneemt, heeft niet alleen een job en inkomen maar vooral ook iets om trots op te zijn.
Maar succes is niet weggelegd voor iedereen. Om succesvol te kunnen zijn, moet een ondernemer over creatieve kwaliteiten beschikken. En met die kwaliteiten moet hij bovendien de juiste creatieve stappen zetten. Over de kwaliteiten en juiste stappen zetten. Over die kwaliteiten en juiste stappen gaat ondernemen met creativiteit. Het vertelt over wat ondernemen eigenlijk is en over wat erbij komt kijken om een bedrijf te starten en te laten groeien. Op een pragmatische manier worden de wetenschapelijke bevindingen vertaald naar de concrete invalshoek van de ondernemer zelf. Wie 'in het vak' staat, kan zich aan dit boek spiegelen; voor de nog-niet-ondernemer wordt het een uiterst verleidelijke uitnodiging.Réservation
Réserver ce document
Exemplaires
Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 784a F.04.6.CRI.O. Livre Centre de doc Documentaires Disponible Innoveren met creativiteit / Marion Debruyne
Titre : Innoveren met creativiteit : Praktijkboek Type de document : texte imprimé Auteurs : Marion Debruyne, Auteur Editeur : Gent [Belgie] : Lannoo campus Année de publication : 2009 Importance : 127 p ISBN/ISSN/EAN : 978-90-209-8332-6 Langues : Français Catégories : Management Index. décimale : F.04.6. Management des entreprises Résumé : innovatie','creativiteit','management' Note de contenu : In de mallemolen ven de internationale concurrentie is stilstaan geen optie. Bedrijven die niet systematich bezig zijn met vernieuwingen, duwen zichzelf uit de markt. innovatie is een onmisbaar element geworden van elke bedrijfsstrategie, niet alleenin technologische sectoren maar in alle segmenten van de economie. In dit boek exploreert Marion Debruyne een aantal creative pistes om over innovatie na te denken en om innovatie in praktijk te brengen. Waar mogelijk, steunt ze daarvoor op de bevindingen van recent onderzoek van FlandersDC.
De auteur legt uit waarom de tijd voorbij is dat bedrijven hun innovatieproces heel discreet binnen hun eigen muren verborgen hielden: de kennis die voor innovatie nodig of nuttig kan zijn, zit immers verspreid over de hele wereld en informatie delen is dus een wezenlijk aspect van innovatie geworden. Voorts laat Marion Debruyne zien waarom innovatie niet hetzelfde is als 'creatif zijn' en hoe een innovatie betekent ook: zich niet beperken tot productinnovatie. De auteur gaat grondig in op de vraag hoe behalve de producten ook alle bedrijfsprocessen en zelfs het hele businessmodel van een onderneming voorwerp van innovatie kunnen worden.Innoveren met creativiteit : Praktijkboek [texte imprimé] / Marion Debruyne, Auteur . - Gent (Belgie) : Lannoo campus, 2009 . - 127 p.
ISBN : 978-90-209-8332-6
Langues : Français
Catégories : Management Index. décimale : F.04.6. Management des entreprises Résumé : innovatie','creativiteit','management' Note de contenu : In de mallemolen ven de internationale concurrentie is stilstaan geen optie. Bedrijven die niet systematich bezig zijn met vernieuwingen, duwen zichzelf uit de markt. innovatie is een onmisbaar element geworden van elke bedrijfsstrategie, niet alleenin technologische sectoren maar in alle segmenten van de economie. In dit boek exploreert Marion Debruyne een aantal creative pistes om over innovatie na te denken en om innovatie in praktijk te brengen. Waar mogelijk, steunt ze daarvoor op de bevindingen van recent onderzoek van FlandersDC.
De auteur legt uit waarom de tijd voorbij is dat bedrijven hun innovatieproces heel discreet binnen hun eigen muren verborgen hielden: de kennis die voor innovatie nodig of nuttig kan zijn, zit immers verspreid over de hele wereld en informatie delen is dus een wezenlijk aspect van innovatie geworden. Voorts laat Marion Debruyne zien waarom innovatie niet hetzelfde is als 'creatif zijn' en hoe een innovatie betekent ook: zich niet beperken tot productinnovatie. De auteur gaat grondig in op de vraag hoe behalve de producten ook alle bedrijfsprocessen en zelfs het hele businessmodel van een onderneming voorwerp van innovatie kunnen worden.Réservation
Réserver ce document
Exemplaires
Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 785a F.04.6.DEB.I. Livre Centre de doc Documentaires Disponible Kunsten in Netwerken / Pascal Gielen
Titre : Kunsten in Netwerken : artistieke selecties in de hedendaagse dans en de beeldende kunst Type de document : texte imprimé Auteurs : Pascal Gielen, Auteur Editeur : Gent [Belgie] : Lannoo campus Année de publication : 2003 Importance : 264 p ISBN/ISSN/EAN : 978-902-09559-0 Langues : Français Catégories : Art ; Art contemporain Index. décimale : E.01.2. Analyse des secteurs et/ou des domaines artistiques Résumé : Waarom worden bepaalde kunstenaars gekozen en anderen niet? Wat is doorslaggevend in selectieprocessen binnen de professionele kunstwereld? Kunst in Netwerken biedt op deze vragen een antwoord voor de sectoren van de hedendaagse dans en de beeldende kunst in Vlaanderen.
Via een cultuursociologische analyse wordt nagegaan hoe verschillende maatschappelijke aspecten een invloed uitoefenen op artistieke selectieprocessen binnen netwerken. Daarbij komen onder andere de politieke invloeden, de onderlinge concurrentie tussen 'kunstbeslissers', organisatorische overwegingen, rol van vriendschapsrelaties, en professionele overeenkomsten aan bod. Tegelijkertijd vertelt dit boek de geschiedenis van de hedendaagse dans en de beeldende kunst tussen 1980 en 2000 in Vlaanderen. Dat alles gebeurt gedocumenteerd met archiefmateriaal (briefwisselingen, contracten, financiële balansen, sponsor- en subsidiecijfers, artikelen, programmaboeken, catalogi, ...). Aan de hand van interviews met kunstenaars, dansprogrammatoren, zakelijk leiders, museumdirecteuren, galeriehouders, verzamelaars, ambtenaren, commissieleden en politici wordt dat materiaal versterkt en kleurrijker gemaakt. Ten slotte formuleert Kunst in Netwerken een uitvoerige kritiek op een van de belangrijkste kunstsociologische theorieën van de laatste twintig jaar, met name die van Pierre Bourdieu, waarin het kunstwerk nauwelijks lijkt mee te spelen. Andere sociologische insteken zoals die van Nathalie Heinich en de Actor Netwerk Theorie kunnen een uitweg bieden.Kunsten in Netwerken : artistieke selecties in de hedendaagse dans en de beeldende kunst [texte imprimé] / Pascal Gielen, Auteur . - Gent (Belgie) : Lannoo campus, 2003 . - 264 p.
ISSN : 978-902-09559-0
Langues : Français
Catégories : Art ; Art contemporain Index. décimale : E.01.2. Analyse des secteurs et/ou des domaines artistiques Résumé : Waarom worden bepaalde kunstenaars gekozen en anderen niet? Wat is doorslaggevend in selectieprocessen binnen de professionele kunstwereld? Kunst in Netwerken biedt op deze vragen een antwoord voor de sectoren van de hedendaagse dans en de beeldende kunst in Vlaanderen.
Via een cultuursociologische analyse wordt nagegaan hoe verschillende maatschappelijke aspecten een invloed uitoefenen op artistieke selectieprocessen binnen netwerken. Daarbij komen onder andere de politieke invloeden, de onderlinge concurrentie tussen 'kunstbeslissers', organisatorische overwegingen, rol van vriendschapsrelaties, en professionele overeenkomsten aan bod. Tegelijkertijd vertelt dit boek de geschiedenis van de hedendaagse dans en de beeldende kunst tussen 1980 en 2000 in Vlaanderen. Dat alles gebeurt gedocumenteerd met archiefmateriaal (briefwisselingen, contracten, financiële balansen, sponsor- en subsidiecijfers, artikelen, programmaboeken, catalogi, ...). Aan de hand van interviews met kunstenaars, dansprogrammatoren, zakelijk leiders, museumdirecteuren, galeriehouders, verzamelaars, ambtenaren, commissieleden en politici wordt dat materiaal versterkt en kleurrijker gemaakt. Ten slotte formuleert Kunst in Netwerken een uitvoerige kritiek op een van de belangrijkste kunstsociologische theorieën van de laatste twintig jaar, met name die van Pierre Bourdieu, waarin het kunstwerk nauwelijks lijkt mee te spelen. Andere sociologische insteken zoals die van Nathalie Heinich en de Actor Netwerk Theorie kunnen een uitweg bieden.Réservation
Réserver ce document
Exemplaires
Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 831a E.01.2. GIE Livre Centre de doc Documentaires Disponible Leidinggeven met creativiteit / Véronique Warmoes
Titre : Leidinggeven met creativiteit : praktijkboek Type de document : texte imprimé Auteurs : Véronique Warmoes, Auteur ; Herman Van Den Broeck, Auteur Editeur : Gent [Belgie] : Lannoo campus Année de publication : 2009 Importance : 143 p ISBN/ISSN/EAN : 978-90-209-8338-8 Langues : Néerlandais Catégories : Management Index. décimale : F.04.6. Management des entreprises Résumé : Ieder van ons is verschillend en zal op een verschillende manier informatie oppikken, verwerken en er op reageren. Dit heeft te maken met je cognitieve stijl. Wat voor de ene persoon belangrijke informatie is, zal voor de ander slechts een detail zijn. Ook elke leider heeft een voorkeursstijl.
Een van die stijlen is creativiteit: het bedenken, het zien van mogelijkheden. Niet elke leider is creatief, maar dat hoeft ook niet. Een leider kan zijn team evengoed zo samenstellen dat het gebrek aan creativiteit door andere teamleden wordt gecompenseerd. Een team heeft denkers én doeners nodig, mensen die ideeën hebben en anderen die ze waarmaken. Een complementair team tilt zichzelf op een hoger niveau, waardoor het tegenover de concurrentie een duidelijk verschil kan maken.
Leidinggeven met creativiteit : praktijkboek [texte imprimé] / Véronique Warmoes, Auteur ; Herman Van Den Broeck, Auteur . - Gent (Belgie) : Lannoo campus, 2009 . - 143 p.
ISBN : 978-90-209-8338-8
Langues : Néerlandais
Catégories : Management Index. décimale : F.04.6. Management des entreprises Résumé : Ieder van ons is verschillend en zal op een verschillende manier informatie oppikken, verwerken en er op reageren. Dit heeft te maken met je cognitieve stijl. Wat voor de ene persoon belangrijke informatie is, zal voor de ander slechts een detail zijn. Ook elke leider heeft een voorkeursstijl.
Een van die stijlen is creativiteit: het bedenken, het zien van mogelijkheden. Niet elke leider is creatief, maar dat hoeft ook niet. Een leider kan zijn team evengoed zo samenstellen dat het gebrek aan creativiteit door andere teamleden wordt gecompenseerd. Een team heeft denkers én doeners nodig, mensen die ideeën hebben en anderen die ze waarmaken. Een complementair team tilt zichzelf op een hoger niveau, waardoor het tegenover de concurrentie een duidelijk verschil kan maken.
Réservation
Réserver ce document
Exemplaires
Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 878a F.04.6.WAR.L. Livre Centre de doc Documentaires Disponible 1 + 1 / 3 / Annick Schramme
Titre : 1 + 1 / 3 : Over samenwerkings verbanden in de culturele sector Type de document : texte imprimé Auteurs : Annick Schramme, Directeur de publication, rédacteur en chef Editeur : Gent [Belgie] : Lannoo campus Année de publication : 2009 Importance : 141 p Langues : Français Index. décimale : D.01.3.2.2. Communauté flamande Résumé : De laatste jaren is er heel wat beweging in de culturele sector: gezelschappen en steunpunten fuseren en nieuwe samenwerkingsmodellen worden uitgeprobeerd. Ook de overheid roept op tot samenwerking. Meestal wordt het delen van de overheadkosten, en dus een efficiëntere aanwending van de overheidsmiddelen, als argument ingeroepen. Zeker in tijden van crisis zal deze oproep nog sterker doorklinken.
In 1 + 1 = 3 gaan we op zoek naar de kritieke succesfactoren van dergelijke samenwerkingsverbanden. Want een structurele artistieke samenwerking is niet steeds voor de hand liggend.
Kan de culturele sector op dit vlak iets leren van de profit sector en vice versa? Welke recente ontwikkelingen doen zich voor in de podiumkunstensector?
En welke conclusies kunnen we trekken uit een aantal recente praktijkverhalen uit de erfgoedsector en de podiumkunstensector?
De teksten zijn gebaseerd op de toespraken die gehouden zijn tijdens het jaarlijkse colloquium van het Prof. Robert Bilsen Fonds voor Cultuurmanagement aan de Universiteit Antwerpen.1 + 1 / 3 : Over samenwerkings verbanden in de culturele sector [texte imprimé] / Annick Schramme, Directeur de publication, rédacteur en chef . - Gent (Belgie) : Lannoo campus, 2009 . - 141 p.
Langues : Français
Index. décimale : D.01.3.2.2. Communauté flamande Résumé : De laatste jaren is er heel wat beweging in de culturele sector: gezelschappen en steunpunten fuseren en nieuwe samenwerkingsmodellen worden uitgeprobeerd. Ook de overheid roept op tot samenwerking. Meestal wordt het delen van de overheadkosten, en dus een efficiëntere aanwending van de overheidsmiddelen, als argument ingeroepen. Zeker in tijden van crisis zal deze oproep nog sterker doorklinken.
In 1 + 1 = 3 gaan we op zoek naar de kritieke succesfactoren van dergelijke samenwerkingsverbanden. Want een structurele artistieke samenwerking is niet steeds voor de hand liggend.
Kan de culturele sector op dit vlak iets leren van de profit sector en vice versa? Welke recente ontwikkelingen doen zich voor in de podiumkunstensector?
En welke conclusies kunnen we trekken uit een aantal recente praktijkverhalen uit de erfgoedsector en de podiumkunstensector?
De teksten zijn gebaseerd op de toespraken die gehouden zijn tijdens het jaarlijkse colloquium van het Prof. Robert Bilsen Fonds voor Cultuurmanagement aan de Universiteit Antwerpen.Réservation
Réserver ce document
Exemplaires
Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 909a D.01.3.2.2. SCH Livre Centre de doc Documentaires Disponible Crossover / Liesbeth Huybrechts
PermalinkCrossover / Liesbeth Huybrechts
PermalinkBuiten de lijntjes gekleurd / Marita Vermeulen
PermalinkDe verbeelding (opnieuw) aan de macht / Annick Schramme
PermalinkPermalinkPermalinkCultuurmanagement / Annick Schramme
PermalinkUn pays / Deux langues / Kobe De Keere
PermalinkPermalinkKunst in Netwerk / Pascal Gielen
Permalink