Titre : | Frisse lucht lange adem : Historiek, cijfers en scenario's v/h beeldende kunstveld in Vlaanderen | Type de document : | texte imprimé | Auteurs : | Dirk De Wit, Auteur ; Robin D'hooghe, Auteur | Editeur : | Gent [Belgie] : BAM, instituut voor beeldende, audiovisuele en mediakunst | Année de publication : | 2011 | Importance : | 95 p | Langues : | Néerlandais | Catégories : | Analyse ; Culture
| Mots-clés : | Flandre | Index. décimale : | F.01. Economie de la Culture | Note de contenu : | ‘We bepleiten de oprichting van een federaal cultureel niveau in het België van de toekomst’.
Met dit duidelijke statement in een opiniestuk in de krant De Morgen wakkerde auteur Erwin Mortier begin maart 2011 het debat rond een cultuurbeleid op nationaal en regionaal niveau opnieuw aan in de media.1 In het artikel pleit Mortier voor een federaal Belgisch cultureel beleid naast het bestaande Vlaamse en dit met het oog op een dynamischer beleid van de nationale culturele instellingen en een coherente Belgische cultuurpolitiek.
Naar verluidt zouden verschillende politici hem hierin bijtreden.2 Zonder hier in te gaan op Mortiers voorstel, getuigt zijn stuk meer algemeen van een sterke inbedding in de ruimere actuele maatschappelijke en politieke context van communautaire onderhandelingen in België.
De toekomst zal uitwijzen of het voorstel al dan niet een politiek draagvlak zal krijgen, maar het debat geeft aan hoe maatschappelijke bewegingen potentieel een impact op het cultuurbeleid kunnen hebben. Een cultuurbeleid is immers steeds ingebed in een ruimere maatschappelijke, politieke en sociale context en vormt er het product van.
Specifieker dan op het algemene cultuurbeleid, spitst deze bijdrage zich toe op de historiek van het beeldende kunstbeleid. Aangezien de sector gereguleerd wordt door dit beleid, wordt allereerst een beknopte historiek geschetst van belangrijke gebeurtenissen en initiatieven binnen het beeldende kunstveld. Zonder de ambitie te hebben exhaustief te zijn, wordt vervolgens de ontstaansgeschiedenis van het Belgische en Vlaamse beeldende kunstbeleid geschetst in een poging te begrijpen hoe dit beleid doorheen de decennia vorm heeft gekregen. Verschillende motieven lagen immers aan de basis van het cultuurbeleid en maken het mogelijk met meer begrip en afstand naar het huidige beleidskader te kijken. Tot slot worden dan ook enkele kanttekeningen gemaakt bij de integratie van beeldende kunst in het huidige Kunstendecreet. |
Frisse lucht lange adem : Historiek, cijfers en scenario's v/h beeldende kunstveld in Vlaanderen [texte imprimé] / Dirk De Wit, Auteur ; Robin D'hooghe, Auteur . - Gent (Belgie) : BAM, instituut voor beeldende, audiovisuele en mediakunst, 2011 . - 95 p. Langues : Néerlandais Catégories : | Analyse ; Culture
| Mots-clés : | Flandre | Index. décimale : | F.01. Economie de la Culture | Note de contenu : | ‘We bepleiten de oprichting van een federaal cultureel niveau in het België van de toekomst’.
Met dit duidelijke statement in een opiniestuk in de krant De Morgen wakkerde auteur Erwin Mortier begin maart 2011 het debat rond een cultuurbeleid op nationaal en regionaal niveau opnieuw aan in de media.1 In het artikel pleit Mortier voor een federaal Belgisch cultureel beleid naast het bestaande Vlaamse en dit met het oog op een dynamischer beleid van de nationale culturele instellingen en een coherente Belgische cultuurpolitiek.
Naar verluidt zouden verschillende politici hem hierin bijtreden.2 Zonder hier in te gaan op Mortiers voorstel, getuigt zijn stuk meer algemeen van een sterke inbedding in de ruimere actuele maatschappelijke en politieke context van communautaire onderhandelingen in België.
De toekomst zal uitwijzen of het voorstel al dan niet een politiek draagvlak zal krijgen, maar het debat geeft aan hoe maatschappelijke bewegingen potentieel een impact op het cultuurbeleid kunnen hebben. Een cultuurbeleid is immers steeds ingebed in een ruimere maatschappelijke, politieke en sociale context en vormt er het product van.
Specifieker dan op het algemene cultuurbeleid, spitst deze bijdrage zich toe op de historiek van het beeldende kunstbeleid. Aangezien de sector gereguleerd wordt door dit beleid, wordt allereerst een beknopte historiek geschetst van belangrijke gebeurtenissen en initiatieven binnen het beeldende kunstveld. Zonder de ambitie te hebben exhaustief te zijn, wordt vervolgens de ontstaansgeschiedenis van het Belgische en Vlaamse beeldende kunstbeleid geschetst in een poging te begrijpen hoe dit beleid doorheen de decennia vorm heeft gekregen. Verschillende motieven lagen immers aan de basis van het cultuurbeleid en maken het mogelijk met meer begrip en afstand naar het huidige beleidskader te kijken. Tot slot worden dan ook enkele kanttekeningen gemaakt bij de integratie van beeldende kunst in het huidige Kunstendecreet. |
|