Bienvenue dans le catalogue en ligne du centre de documentation conjoint de Smart et de Culture & Démocratie.
Le catalogue répertorie plus de 3000 ressources liées aux champs d’actions thématiques des deux organisations partenaires, parmi lesquels : sociologie de l’art et de la culture, politiques culturelles, mouvement coopératif, entrepreneuriat solidaire, économie sociale.
Une partie des ressources dite « vive » est directement accessible dans le centre de documentation, une autre partie est archivée.
Ce fonds documentaire multilingue regroupe des ouvrages scientifiques, des essais, des guides pratiques, des thèses, des revues, des dossiers, des publications sur supports numériques, ….
Toutes les ressources disponibles dans le centre de documentation sont en consultation libre sur place. L’emprunt n’est pas consenti. Photocopieuse disponible sur place pour la reproduction d’extraits.
A partir de cette page vous pouvez :
Retourner au premier écran avec les dernières notices... |
Détail de l'éditeur
Garant
localisé à :
Antwerpen
|
Documents disponibles chez cet éditeur
Affiner la recherche
Auteursrecht in een notendop / Hendrik Vanhees
Titre : Auteursrecht in een notendop Type de document : texte imprimé Auteurs : Hendrik Vanhees, Auteur Editeur : Antwerpen [Belgie] : Garant Année de publication : 1998 Importance : 137 p. ISBN/ISSN/EAN : 978-90-5350-718-6 Langues : Français Index. décimale : H.01.1. Droit d’auteur Auteursrecht in een notendop [texte imprimé] / Hendrik Vanhees, Auteur . - Antwerpen (3010, Belgie) : Garant, 1998 . - 137 p.
ISBN : 978-90-5350-718-6
Langues : Français
Index. décimale : H.01.1. Droit d’auteur Réservation
Réserver ce document
Exemplaires
Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 00506a H.01.1. VAN Livre Service juridique Droit Disponible VZW's en verzekeringen / Ano
Titre : VZW's en verzekeringen Type de document : texte imprimé Auteurs : Ano, Auteur Editeur : Antwerpen [Belgie] : Garant Année de publication : 2003 Importance : 129 p. ISBN/ISSN/EAN : 978-90-441-1494-2 Langues : Néerlandais VZW's en verzekeringen [texte imprimé] / Ano, Auteur . - Antwerpen (3010, Belgie) : Garant, 2003 . - 129 p.
ISBN : 978-90-441-1494-2
Langues : NéerlandaisExemplaires
Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité aucun exemplaire Memorie / Wim De Pauw
Titre : Memorie : Anatomie van een cultuurbeleid (1961-2005) Type de document : texte imprimé Auteurs : Wim De Pauw, Auteur ; Herman Selleslags, Auteur ; Johan Swinnen, Auteur Editeur : Antwerpen [Belgie] : Garant Année de publication : 2005 Importance : 92 p ISBN/ISSN/EAN : 978-90-441-1838-4 Langues : Français Catégories : Communauté flamande ; Culture ; Politique culturelle Index. décimale : D.01.3.2.2. Communauté flamande Résumé : Dit boek gaat over Vlaanderen, zijn cultuur en cultuurbeleid. Wim De Pauw maakt een toegengelijk doorlichting van de opeenvolgende cultuurministers tussen 1961 en 2005. Hierbij heeft hij ook aandacht voor de maatschapelijk en culturele ontxikkelingen die een beleid sturen. Ondanks het feit dat de ministers alk eigen accenten leggen, is er een constant: de aandacht van het beleid voor het Nederlands en de culturele identiteit.
Op het eerste gezicht blijft het vergeefs zoeken naar een omschrijving of definitie van die laaste. En toch, de foto's van Herman Selleslags doen vermoeden dat er wel een 'typisch Vlaams" wereldheid is. Kenmerkend is de verscheidenheid ervan: een volksfeest in de Antwerpse seefhoek, een joods huwelijksfeest, Arno, Eddy wally, Lernaut et Hauspie, de "nieuwe belgen", stakende dokwerkers, the outlaws...Op een poetische manier toont Herman Selleslags zijn eigen zinnige visie op Vlanderen.
Johan Swinnen duidt het oeuvre van Selleslag te slotte in een breder fotografisch perspectief. Hierdoor worden de foto's ook theoretisch aans chouwelijker.Memorie : Anatomie van een cultuurbeleid (1961-2005) [texte imprimé] / Wim De Pauw, Auteur ; Herman Selleslags, Auteur ; Johan Swinnen, Auteur . - Antwerpen (3010, Belgie) : Garant, 2005 . - 92 p.
ISBN : 978-90-441-1838-4
Langues : Français
Catégories : Communauté flamande ; Culture ; Politique culturelle Index. décimale : D.01.3.2.2. Communauté flamande Résumé : Dit boek gaat over Vlaanderen, zijn cultuur en cultuurbeleid. Wim De Pauw maakt een toegengelijk doorlichting van de opeenvolgende cultuurministers tussen 1961 en 2005. Hierbij heeft hij ook aandacht voor de maatschapelijk en culturele ontxikkelingen die een beleid sturen. Ondanks het feit dat de ministers alk eigen accenten leggen, is er een constant: de aandacht van het beleid voor het Nederlands en de culturele identiteit.
Op het eerste gezicht blijft het vergeefs zoeken naar een omschrijving of definitie van die laaste. En toch, de foto's van Herman Selleslags doen vermoeden dat er wel een 'typisch Vlaams" wereldheid is. Kenmerkend is de verscheidenheid ervan: een volksfeest in de Antwerpse seefhoek, een joods huwelijksfeest, Arno, Eddy wally, Lernaut et Hauspie, de "nieuwe belgen", stakende dokwerkers, the outlaws...Op een poetische manier toont Herman Selleslags zijn eigen zinnige visie op Vlanderen.
Johan Swinnen duidt het oeuvre van Selleslag te slotte in een breder fotografisch perspectief. Hierdoor worden de foto's ook theoretisch aans chouwelijker.Réservation
Réserver ce document
Exemplaires
Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 650a D.01.3.2.2. DEP Livre Centre de doc Documentaires Disponible Minister Dixit / Wim De Pauw
Titre : Minister Dixit : Een geschiedenis van het Vlaamse cultuurbeleid Type de document : texte imprimé Auteurs : Wim De Pauw, Auteur Editeur : Antwerpen [Belgie] : Garant Année de publication : 2005 Importance : 155 p ISBN/ISSN/EAN : 978-90-441-1754-7 Langues : Français Catégories : Communauté flamande ; Politique culturelle Index. décimale : D.01.3.2.2. Communauté flamande Résumé : Cultuur en beleid: het heeft iets van een verstandshuwelijk. De ene partner: cultuur, altijd om geld verlegen maar bedacht voor inmenging van bovenaf. De andere partner: de beleidsmaker, houdt bij het inzetten van middelen steeds zijn eigen visie op de samenleving voor ogen. Sinds de culturele autonomie is het cultuurbeleid een Vlams huwelijk geworden. Dit boek beschrijft hoe in het pas ontvoogde Vlanderen de Klemtoon kwam te liggen op de uitbouw van een sociaal -cultureel netwerk. De jaren '80 brachten daarna samen met een gestegen zelfbewustzijn een cultuurbeleid dat in het teken van de kunsten stond. Momenteel zien we hoe beide bewegingen moeizaam naar elkaar toe groeien.
Moet gesubsidieerde kunst maatschappelijk relavant zijn? Moet de overheid consument of eerder producent georienteerd zijn? Hoe verhoudt de overhaid zich ten aanzien van de markt? Moet cultuur een dam opwerpen tegen de "verzuring"? Hoe Vlaams is het Vlaams cultuurbeleid? Wim De Pauw gaat na welke de visies waren van de opeenvolgende minister m.b.t. deze en andere thema's. vandaar de titel: 'minister dixit', of 'de minister heeft gezegd'. Het boek brengt voor het eerst een globale geschiedenisvan het vlaamscultuurbeleid, waardoor het actuele cultuurdebat in een historische context kom te staan.Minister Dixit : Een geschiedenis van het Vlaamse cultuurbeleid [texte imprimé] / Wim De Pauw, Auteur . - Antwerpen (3010, Belgie) : Garant, 2005 . - 155 p.
ISBN : 978-90-441-1754-7
Langues : Français
Catégories : Communauté flamande ; Politique culturelle Index. décimale : D.01.3.2.2. Communauté flamande Résumé : Cultuur en beleid: het heeft iets van een verstandshuwelijk. De ene partner: cultuur, altijd om geld verlegen maar bedacht voor inmenging van bovenaf. De andere partner: de beleidsmaker, houdt bij het inzetten van middelen steeds zijn eigen visie op de samenleving voor ogen. Sinds de culturele autonomie is het cultuurbeleid een Vlams huwelijk geworden. Dit boek beschrijft hoe in het pas ontvoogde Vlanderen de Klemtoon kwam te liggen op de uitbouw van een sociaal -cultureel netwerk. De jaren '80 brachten daarna samen met een gestegen zelfbewustzijn een cultuurbeleid dat in het teken van de kunsten stond. Momenteel zien we hoe beide bewegingen moeizaam naar elkaar toe groeien.
Moet gesubsidieerde kunst maatschappelijk relavant zijn? Moet de overheid consument of eerder producent georienteerd zijn? Hoe verhoudt de overhaid zich ten aanzien van de markt? Moet cultuur een dam opwerpen tegen de "verzuring"? Hoe Vlaams is het Vlaams cultuurbeleid? Wim De Pauw gaat na welke de visies waren van de opeenvolgende minister m.b.t. deze en andere thema's. vandaar de titel: 'minister dixit', of 'de minister heeft gezegd'. Het boek brengt voor het eerst een globale geschiedenisvan het vlaamscultuurbeleid, waardoor het actuele cultuurdebat in een historische context kom te staan.Réservation
Réserver ce document
Exemplaires
Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 551b D.01.3.2.2. DEP Livre Centre de doc Documentaires Disponible De kracht van een foto / Hilde Braet
Titre : De kracht van een foto Type de document : texte imprimé Auteurs : Hilde Braet, Auteur Editeur : Antwerpen [Belgie] : Garant Année de publication : 2012 Importance : 151 p ISBN/ISSN/EAN : 978-90-441-2938-0 Langues : Néerlandais Catégories : Photographie Index. décimale : C.04.4. Photographie Note de contenu : Foto's verwijzen naar een tijd en een ruimte in het verleden, naar een moment dat nooit meer terugkomt maar dat er wel écht is geweest. Zij alluderen op de werkelijkheid maar geven terzelfder tijd een illusie van die werkelijkheid. Dit is de paradox van de fotografie.
Fotografie is een krachtig en veelzijdig medium. Het kan ook gebruikt worden voor andere doelen dan enkel de intrinsieke, bijvoorbeeld om mensen weerbaarder te maken, meer zelfvertrouwen te geven en om hen te stimuleren om na te denken over zichzelf en hun omgeving.
Dit is instrumentele fotografie.
De tentoongestelde (zelf)portretten zijn het resultaat van workshops waarbij fotografie gebruikt wordt om, op een speelse en artistieke wijze, emancipatorische processen te stimuleren. Ze zijn het resultaat van een reflectie over: "Wie ben ik? Hoe kom ik over? Hoe wil ik dat anderen mij zien? Wat denk ik wie ik ben? Hoe zie ik mezelf in relatie tot de groep, de school, mijn omgeving, ... ?"
Tijdens haar fotoworkshops confronteert Hilde Braet de deelnemers met portretten en zelfportretten uit de canon van de fotogeschiedenis en vertelt ze de verhalen rond deze foto's. De discussie over "identiteit" wordt daardoor op gang gebracht. Is het 'ik' een vaste identiteit of wisselt het in relatie tot de context? Er worden vele vragen gesteld en er wordt veel gepraat. Zo worden de deelnemers gestimuleerd om niet zo maar een kiekje van zichzelf te maken. Het denk- en bewustzijnsproces wordt gekristalliseerd in dat ene moment waarop ze, onder begeleiding van Hilde Braet, hun (zelf)portret maken.
Met de instrumentele fotografie wordt, vanuit een humanistische visie, het accent gelegd op die fotografie waarmee de mens meer inzicht krijgt in zijn situatie en in zijn leefomgeving. Daardoor kan fotografie een bijdrage leveren aan externe en interne zingevingsprocessen.
Hilde Braet werd bekend onder meer met haar "Vrouwenfoto-boudoir" in 1992, tijdens Antwerpen Culturele hoofdstad van Europa. Een reeks portretten van atypische vrouwen die op een subtiel erotische manier werden geportretteerd. Zijzelf, ook de dertig voorbij, wou op een visuele manier protesteren tegen een maatschappij waarin enkel jonge meisjes aan bod komen. Zij liet zien dat vrouwen die niet beantwoorden aan klassieke schoonheidsnormen, ook aantrekkelijk zijn. Dit engagement bleef. In haar studio te Gent fotografeert ze gewone mensen, bij voorkeur, op een sensuele manier. "Erotiek toont meer de binnenkant van de mens en is dat niet belangrijk voor een goed portret?". De reeks "Vrouwenfoto-boudoir" is inmiddels in het bezit van de Bibliothèque Nationale in Parijs.
Haar passie gaat naar mensen, portretten van mensen die een tipje van hun sluier willen oplichten. Haar grote uitdaging is zichtbaar maken van datgene wat je op het eerste zicht niet ziet (emoties, die nooit scherp zijn, nooit helder, altijd dubbel) en het vastleggen ervan in beelden. Ze is gespecialiseerd in sensuele fotografie. En als geëngageerd fotograaf werkt ze ook veel in de sociale sector.
In 1997 ontmoette ze Tijl Bossuyt, bezieler van wat later De Veerman zou worden. Hij was op zoek naar kunstenaars voor cultuur-educatieve projecten en engageerde haar. Zo groeiden, binnen deze vereniging, de eerste kiemen voor haar workshops "Fotografie als therapie", waarbij fotografie gebruikt wordt om emancipatorische processen te stimuleren.De kracht van een foto [texte imprimé] / Hilde Braet, Auteur . - Antwerpen (3010, Belgie) : Garant, 2012 . - 151 p.
ISBN : 978-90-441-2938-0
Langues : Néerlandais
Catégories : Photographie Index. décimale : C.04.4. Photographie Note de contenu : Foto's verwijzen naar een tijd en een ruimte in het verleden, naar een moment dat nooit meer terugkomt maar dat er wel écht is geweest. Zij alluderen op de werkelijkheid maar geven terzelfder tijd een illusie van die werkelijkheid. Dit is de paradox van de fotografie.
Fotografie is een krachtig en veelzijdig medium. Het kan ook gebruikt worden voor andere doelen dan enkel de intrinsieke, bijvoorbeeld om mensen weerbaarder te maken, meer zelfvertrouwen te geven en om hen te stimuleren om na te denken over zichzelf en hun omgeving.
Dit is instrumentele fotografie.
De tentoongestelde (zelf)portretten zijn het resultaat van workshops waarbij fotografie gebruikt wordt om, op een speelse en artistieke wijze, emancipatorische processen te stimuleren. Ze zijn het resultaat van een reflectie over: "Wie ben ik? Hoe kom ik over? Hoe wil ik dat anderen mij zien? Wat denk ik wie ik ben? Hoe zie ik mezelf in relatie tot de groep, de school, mijn omgeving, ... ?"
Tijdens haar fotoworkshops confronteert Hilde Braet de deelnemers met portretten en zelfportretten uit de canon van de fotogeschiedenis en vertelt ze de verhalen rond deze foto's. De discussie over "identiteit" wordt daardoor op gang gebracht. Is het 'ik' een vaste identiteit of wisselt het in relatie tot de context? Er worden vele vragen gesteld en er wordt veel gepraat. Zo worden de deelnemers gestimuleerd om niet zo maar een kiekje van zichzelf te maken. Het denk- en bewustzijnsproces wordt gekristalliseerd in dat ene moment waarop ze, onder begeleiding van Hilde Braet, hun (zelf)portret maken.
Met de instrumentele fotografie wordt, vanuit een humanistische visie, het accent gelegd op die fotografie waarmee de mens meer inzicht krijgt in zijn situatie en in zijn leefomgeving. Daardoor kan fotografie een bijdrage leveren aan externe en interne zingevingsprocessen.
Hilde Braet werd bekend onder meer met haar "Vrouwenfoto-boudoir" in 1992, tijdens Antwerpen Culturele hoofdstad van Europa. Een reeks portretten van atypische vrouwen die op een subtiel erotische manier werden geportretteerd. Zijzelf, ook de dertig voorbij, wou op een visuele manier protesteren tegen een maatschappij waarin enkel jonge meisjes aan bod komen. Zij liet zien dat vrouwen die niet beantwoorden aan klassieke schoonheidsnormen, ook aantrekkelijk zijn. Dit engagement bleef. In haar studio te Gent fotografeert ze gewone mensen, bij voorkeur, op een sensuele manier. "Erotiek toont meer de binnenkant van de mens en is dat niet belangrijk voor een goed portret?". De reeks "Vrouwenfoto-boudoir" is inmiddels in het bezit van de Bibliothèque Nationale in Parijs.
Haar passie gaat naar mensen, portretten van mensen die een tipje van hun sluier willen oplichten. Haar grote uitdaging is zichtbaar maken van datgene wat je op het eerste zicht niet ziet (emoties, die nooit scherp zijn, nooit helder, altijd dubbel) en het vastleggen ervan in beelden. Ze is gespecialiseerd in sensuele fotografie. En als geëngageerd fotograaf werkt ze ook veel in de sociale sector.
In 1997 ontmoette ze Tijl Bossuyt, bezieler van wat later De Veerman zou worden. Hij was op zoek naar kunstenaars voor cultuur-educatieve projecten en engageerde haar. Zo groeiden, binnen deze vereniging, de eerste kiemen voor haar workshops "Fotografie als therapie", waarbij fotografie gebruikt wordt om emancipatorische processen te stimuleren.Réservation
Réserver ce document
Exemplaires
Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 1446a C.04.4. BRA Livre Centre de doc Documentaires Disponible