Titre : | Wegwijzer brochure : Weg wijs in de zakkelijke aspecten van de muzieksector | Type de document : | texte imprimé | Auteurs : | Muzikcentrum Vlaanderen, Auteur | Editeur : | Brussel [Belgie] : Muziekcentrum v.z.w | Année de publication : | 2005 | Importance : | 100 p | Langues : | Néerlandais | Catégories : | Guide
| Mots-clés : | guide pratique conseils aides | Index. décimale : | C.03.3. Musiques | Note de contenu : | Muziek en zakendoen, het klinkt niet meteen harmonieus in de oren. Nochtans is het
als muzikant noodzakelijk om inzicht te krijgen in de zakelijke aspecten die bij het
muziek maken komen kijken. De muzikant van vandaag heeft er de handen mee vol
om alle administratie rond zijn beroep in orde te krijgen en bovendien blijft hij met
heel wat vragen zitten rond het Statuut van de Kunstenaar, juridische problematiek,
boekhouding, fiscaliteit,… En dan hebben we het nog niet over de luiken marketing,
communicatie en promotie, die hem in staat moeten stellen zich beter te positioneren
op de arbeidsmarkt.
Vanuit deze overwegingen werd enkele jaren geleden het project MuziekZaken
opgestart. Door onze ervaring met Gouden Vleugels, een initiatief dat jong Vlaams
kamermuziektalent ondersteunt, kwamen we immers tot de vaststelling dat jonge
muzikanten helemaal niet zo goed op de hoogte zijn van de zakelijke aspecten rond
muziek. Muziekcentrum Vlaanderen en Cera namen de handschoen op en werkten het
concept voor dit project uit. Gaandeweg verbreedden we de focus van MuziekZaken
ook naar andere genres, andere doelgroepen…
En de mentaliteit verandert…
Door intense samenwerkingsverbanden met bijvoorbeeld Unizo, de Vlaamse
conservatoria, maar ook met andere kunstensteunpunten timmert MuziekZaken
geleidelijk aan de weg om het zakelijk bewustzijn bij muzikanten aan te wakkeren.
Zo werden publicaties uitgegeven, infosessies ingericht, studiedagen georganiseerd…
Bovendien richten we ons ook naar beleidsmakers uit het Culturele - en het
onderwijsveld om het belang van een minimale kennis van deze zakelijke aspecten
te benadrukken. Dat er bijvoorbeeld op dit moment veel beweegt in het landschap
van de kunst- en cultuureducatie sterkt onze motivatie.
Niet in het minst wordt dit onderstreept door deze Wegwijzerbrochure die aan
zijn derde editie toe is. Van vorige edities werden |
Wegwijzer brochure : Weg wijs in de zakkelijke aspecten van de muzieksector [texte imprimé] / Muzikcentrum Vlaanderen, Auteur . - Brussel (1000, Belgie) : Muziekcentrum v.z.w, 2005 . - 100 p. Langues : Néerlandais Catégories : | Guide
| Mots-clés : | guide pratique conseils aides | Index. décimale : | C.03.3. Musiques | Note de contenu : | Muziek en zakendoen, het klinkt niet meteen harmonieus in de oren. Nochtans is het
als muzikant noodzakelijk om inzicht te krijgen in de zakelijke aspecten die bij het
muziek maken komen kijken. De muzikant van vandaag heeft er de handen mee vol
om alle administratie rond zijn beroep in orde te krijgen en bovendien blijft hij met
heel wat vragen zitten rond het Statuut van de Kunstenaar, juridische problematiek,
boekhouding, fiscaliteit,… En dan hebben we het nog niet over de luiken marketing,
communicatie en promotie, die hem in staat moeten stellen zich beter te positioneren
op de arbeidsmarkt.
Vanuit deze overwegingen werd enkele jaren geleden het project MuziekZaken
opgestart. Door onze ervaring met Gouden Vleugels, een initiatief dat jong Vlaams
kamermuziektalent ondersteunt, kwamen we immers tot de vaststelling dat jonge
muzikanten helemaal niet zo goed op de hoogte zijn van de zakelijke aspecten rond
muziek. Muziekcentrum Vlaanderen en Cera namen de handschoen op en werkten het
concept voor dit project uit. Gaandeweg verbreedden we de focus van MuziekZaken
ook naar andere genres, andere doelgroepen…
En de mentaliteit verandert…
Door intense samenwerkingsverbanden met bijvoorbeeld Unizo, de Vlaamse
conservatoria, maar ook met andere kunstensteunpunten timmert MuziekZaken
geleidelijk aan de weg om het zakelijk bewustzijn bij muzikanten aan te wakkeren.
Zo werden publicaties uitgegeven, infosessies ingericht, studiedagen georganiseerd…
Bovendien richten we ons ook naar beleidsmakers uit het Culturele - en het
onderwijsveld om het belang van een minimale kennis van deze zakelijke aspecten
te benadrukken. Dat er bijvoorbeeld op dit moment veel beweegt in het landschap
van de kunst- en cultuureducatie sterkt onze motivatie.
Niet in het minst wordt dit onderstreept door deze Wegwijzerbrochure die aan
zijn derde editie toe is. Van vorige edities werden |
|