Bienvenue dans le catalogue en ligne du centre de documentation conjoint de Smart et de Culture & Démocratie.
Le catalogue répertorie plus de 3000 ressources liées aux champs d’actions thématiques des deux organisations partenaires, parmi lesquels : sociologie de l’art et de la culture, politiques culturelles, mouvement coopératif, entrepreneuriat solidaire, économie sociale.
Une partie des ressources dite « vive » est directement accessible dans le centre de documentation, une autre partie est archivée.
Ce fonds documentaire multilingue regroupe des ouvrages scientifiques, des essais, des guides pratiques, des thèses, des revues, des dossiers, des publications sur supports numériques, ….
Toutes les ressources disponibles dans le centre de documentation sont en consultation libre sur place. L’emprunt n’est pas consenti. Photocopieuse disponible sur place pour la reproduction d’extraits.
A partir de cette page vous pouvez :
Retourner au premier écran avec les dernières notices... |
Détail de l'auteur
Auteur Marc Ruyters |
Documents disponibles écrits par cet auteur
Affiner la recherche
HART / Marc Ruyters
[périodique] Voir les bulletins disponibles
Titre : HART : www.kunsthart.org Type de document : texte imprimé Auteurs : Marc Ruyters, Auteur Langues : Français Note de contenu : HART is een tijdschrift voor hedendaagse kunst. Het eerste nummer van HART verscheen op 26 januari 2006, als antwoord op de verschraling van de cultuurberichtgeving in de gevestigde media.
HART groeide in geen tijd uit tot een bijna vanzelfsprekend onderdeel van het Belgische kunstgebeuren en begint zich steeds meer te profileren als een kunstkrant voor de Benelux (en omgeving). De redactie werkt vanuit het hart van Europa, gevoelig voor internationale tendensen en gebeurtenissen, maar met een blijvend engagement in een even tegendraads als genereus artistiek België.
HART wil kunstnieuws brengen in een driewekelijkse publicatie en gaat daarin verder dan louter berichtgeving. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van het klassieke instrumentarium van de cultuurjournalist of de kunstcriticus: de recensie, het verslag, het interview, het opiniestuk, de column,… Met andere woorden: tentoonstellingen worden besproken in plaats van gequoteerd; kunstenaars zijn gesprekpartners in plaats van diva’s; een kunstwerk heeft een inhoud in plaats van uitsluitend een kostprijs. Elk nummer van HART bevat bovendien de sectie HART International. HART International brengt geselecteerde essayistiek over actuele kunst van over heel de wereld. In de essays worden, door mensen ter plekke en/of door mensen die het kunnen weten, internationale tendensen geduid, particuliere kunstscènes belicht of opmerkelijke tentoonstellingen gekaderd. De teksten in HART International zijn meestal gesteld in het Engels of het Frans. Het taalbeleid in HART is overigens bepaald door de realiteit van een kunstscène in een meertalig land. De meeste artikels zijn in het Nederlands, maar er zijn systematisch bijdragen in andere talen.
HART streeft naar een mate van volledigheid en een grote toegankelijkheid. Met volledigheid wordt een alerte en diverse verslaggeving bedoeld, met onderscheid tussen hoofd- en bijzaken. Toegankelijk betekent dat wij werken aan een heldere, overzichtelijke en kwaliteitsvolle tabloid over actuele kunst. Maar we weigeren de lezer te onderschatten. HART kan gelden als een uitnodiging en een gids voor wie nog niet vertrouwd is met hedendaagse kunst, maar ook de geïnteresseerde leek en het professionele circuit worden bediend.
[périodique] Voir les bulletins disponibles HART : www.kunsthart.org [texte imprimé] / Marc Ruyters, Auteur.
Langues : Français
Note de contenu : HART is een tijdschrift voor hedendaagse kunst. Het eerste nummer van HART verscheen op 26 januari 2006, als antwoord op de verschraling van de cultuurberichtgeving in de gevestigde media.
HART groeide in geen tijd uit tot een bijna vanzelfsprekend onderdeel van het Belgische kunstgebeuren en begint zich steeds meer te profileren als een kunstkrant voor de Benelux (en omgeving). De redactie werkt vanuit het hart van Europa, gevoelig voor internationale tendensen en gebeurtenissen, maar met een blijvend engagement in een even tegendraads als genereus artistiek België.
HART wil kunstnieuws brengen in een driewekelijkse publicatie en gaat daarin verder dan louter berichtgeving. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van het klassieke instrumentarium van de cultuurjournalist of de kunstcriticus: de recensie, het verslag, het interview, het opiniestuk, de column,… Met andere woorden: tentoonstellingen worden besproken in plaats van gequoteerd; kunstenaars zijn gesprekpartners in plaats van diva’s; een kunstwerk heeft een inhoud in plaats van uitsluitend een kostprijs. Elk nummer van HART bevat bovendien de sectie HART International. HART International brengt geselecteerde essayistiek over actuele kunst van over heel de wereld. In de essays worden, door mensen ter plekke en/of door mensen die het kunnen weten, internationale tendensen geduid, particuliere kunstscènes belicht of opmerkelijke tentoonstellingen gekaderd. De teksten in HART International zijn meestal gesteld in het Engels of het Frans. Het taalbeleid in HART is overigens bepaald door de realiteit van een kunstscène in een meertalig land. De meeste artikels zijn in het Nederlands, maar er zijn systematisch bijdragen in andere talen.
HART streeft naar een mate van volledigheid en een grote toegankelijkheid. Met volledigheid wordt een alerte en diverse verslaggeving bedoeld, met onderscheid tussen hoofd- en bijzaken. Toegankelijk betekent dat wij werken aan een heldere, overzichtelijke en kwaliteitsvolle tabloid over actuele kunst. Maar we weigeren de lezer te onderschatten. HART kan gelden als een uitnodiging en een gids voor wie nog niet vertrouwd is met hedendaagse kunst, maar ook de geïnteresseerde leek en het professionele circuit worden bediend.